Skip to content

Byavis 13- Solberg

maj 16, 2011

Klicka på bilderna!!

1542 ägdes byn av Iogan Larsson i Soleberg. 1632 hette ägaren Peder Larsson. Senare delades hemmanet i två delar Nr 1 och nr sub 1. Sub 1 hade  gårdsnamnet ”Ersk Ers” efter Erik Eriksson f1714. På 1900-talet var detta ättlingen ”Per i Solbergs”, Per Viktor Larssons. Hans relativt nybyggda gård brann ned 1929 och byggdes inte upp.

Nr 1 var släktgård fram till 1870-talet då den köptes upp av Hudiksvalls Sågverks AB. Siste arrendatorn Bernhard Asp köpte hemmanet 1935. Nu ägs det av sonen Karl Bernhard Asp.

”Asps” gård. Till höger om vägen låg den brunna gården.

Nr sub 1,  ”Ersk Ers”-gården som revs omkring 1904. Per Viktor Larsson byggde en ny gård på samma plats.

Det mindre kortet nederst till höger visar Hamre från Solberg. De två gårdarna till vänster är gamla aff’ären i Hamre och lotsen Idéns gård. Längst upp till höger ser vi Per i Solbergs då relativt nybyggda gård. Det var alltså den som brann.

Några av Pers döttrar framför gården.

3 kommentarer leave one →
  1. maj 24, 2012 6:21 f m

    Hej! Intressant blogg!! Jag heter Marlene och bor i idenor, min morfar (Henning Östberg son till Tyko Sigurd Österberg) är uppvuxen på Solberg 1, Skomakars. Vet du något om gården eller familjen? Mvh/ Marlene

  2. maj 24, 2012 6:26 f m

    Hej! Intressant blogg! Vet du något om gården solberg 1 , Skomakars eller familjen som bodde där (Tyko Sigurd Östberg m.fam). Hans son är min morfar som jag aldrig träffat. Själv bor jag i idenor. Mvh/ Marlene

  3. maj 24, 2012 8:15 f m

    Hej Marlene!

    Mejla mig så berättar jag mer om gården och Östbergs!

    Yngve

Kommentera

