Skip to content

Byavis 17- Holm

maj 18, 2011

1542 fanns inte Holm med i skatteboken förmodligen därför att det då bodde  skattebefriade ”ståndspersoner” där. I jordaboken 1632 anges en Peder Larsson som ägare. Hudiksvallsborgmästaren Erik Månsson finns omnämnd där 1599 och 1651 borgmästaren Erik Bengtsson. Sedan följer släkter Warg, Krapp, Spole och Schilling.

Hemmanet Holm som 1720 var på 16 öresland och då socknens största  delades senare i fyra delar. Riksdagsman Per Eriksson i Vik skriver i sin dagbok ”att Adam Schillings karaktärhus brann ned 1787”. Adam Schilling med en fru härstammande från ätten Svinhuvud var häradshövding och senare vice borgmästare i Hudiksvall. Ättlingar finns fortfarande boende i Holm.

Därefter byggdes ”nya herrgården” som revs under kristidens vedbrist.

  Holms herrgård.

I väntan på att få låna originalkortet. Detta är legendariske ”Stor-Sven” med familj på tidigt 20-tal. Vem har inte hört talas om häståkaren ”Stor-Svens-Kalle” här stående längst ut till höger bredvid sin bror Erik, som var båtplatsgranne med mig vid Ribbkajen i Båsfjärd på 70-talet. Gården brann ned för nästa ägare Erik Östrand 1937.

Tv. ”Östrands” och th. ”Tolvmans”. Flera hus nu borta.

Tv Tolvmans” och th ”Holmgrens”.

”Ersk-Jonsas” eller ”Per Olof i Holms”.

80-årige Per Olof Lundin vid sin T-Ford av 1926-års modell.

Bild 245

Bild 246

Kort hittade av nyinflyttade Inger Nätterlund och hennes Tobbe i Nätvik.

 

 

5 kommentarer leave one →
  1. maj 30, 2011 6:00 e m

    Hej Yngve!
    Kul att läsa om Holm denna väg också.

  2. Aronsson permalink
    maj 30, 2011 6:48 e m

    Hej Kajsa!

    Holm är ju en speciell by med en mycket spännande historia. Skulle vara trevligt om någon fördjupade sig i den! Själv känner jag att tiden börjar bli ”för kort” för alla projekt som pockar på.

    Yngve

  3. saranaslund permalink
    januari 14, 2012 3:08 e m

    Hej Yngve!

    Jag måste berätta och tacka för att du genom detta inlägg ”puttat mig rätt” i min släktforskning. Hade jag inte hamnat här efter en googling, hade jag aldrig fått för mig att söka ”Krapparna” i detta område!

    Därefter fann jag en hel del för mig nytt stoff: Jag fick veta att Mattias Krapp började sin karriär som bokhållare på Iggesunds bruk, där han efterträdde Philip Pipping. Mattias gifte sig även med Pippings änka Magdalena Hambelia (1702?). Efter ett antal år flyttade de till Lögdö bruk, Y, där Krapparna förblev som patroner under en stor del av 1700-talet.

    Jag har förstått att Idenors kyrkoarkiv från tiden inte finns bevarat, annat än i form av räkenskaper och jag har mest fått dra slutsatser utifrån mantalslängderna. Har du något tips om var jag mer kan söka ev. uppgifter, du som har lite koll på området?

  4. Aronsson permalink
    januari 14, 2012 5:58 e m

    Hej Sara!

    Uppgifterna om Krapp tog jag från Iggesunds bruks historia del 1. Där står även att Krapp verkade i Iggesund under åren 1689-1703 under Isak Breant.

    Det finns kanske mer uppgifter i Iggesundsbrukets arkiv? Men det vet jag inte.

    Yngve

    • saranaslund permalink
      januari 14, 2012 7:14 e m

      Tack! Jag får snoka lite i det arkivet vid tillfälle. Ska hursomhelst ta mig en titt i boken.

Kommentera

