Skip to content

Från flydda tiders Idenor

juni 2, 2011

Klicka på bilderna!!

I gårdagens HT skrevs det bl.a. om vårdträd. Vi har faktiskt också ett vårdträd på tomten här i Storbyn. Och efter att ha läst vår dotter Lisas dagliga blogg i Skånska Dagbladet där hon ironiserar över sin outfit känner jag mig manade att kombinera outfit och vårdträd!

Trädet, en pil, planterades samma dag, den 16 sept.1992, som 1000 Idenorsböcker anlände till torpet. Kommentar till utstyrseln får skånska Lisa göra!

Tiden efter Idenorsboken har jag bl.a. ägnat åt fortsatt forskning om bygden. I en skriftserie om åtta häften (ca 400 sidor) med titeln ”Från flydda tiders Idenor” har jag presenterat mycket varierande ämnen. Min tanke nu är att ta delar av detta material i etapper till denna blogg. Upplagan var mycket begränsad men skrifterna finns på KB.

Jag börjar med ”Faster Johannas memoarer” skrivna 1948. Ett fynd jag gjorde i Dalarna 1998. Totalt 30 sidor. Jag tar fem sidor i taget. OCH klicka på bilderna så förstoras texten! Men det vet Ni förmodligen redan.

  

Två allvarliga gubbar vid Nybergs klocka, gripna av nostalgi! Från Eriks och min Delsboresa 1998, där Erik även berättade om sitt möte med Nathan Söderblom en tidig morgon vid Ljusdals kyrka på sent 20-tal.

One Comment leave one →
  1. Jan-Olof Zetterberg permalink
    september 10, 2012 9:02 e m

    Erik Barås . Som jag lärde känna när han hälsade på min arbetsplats , vi var televerkare båda två . En stridbar man .

Kommentera

