Skip to content

Från flydda tiders Idenor del 1 – Faster Johannas memoarer del 3.

juni 8, 2011

Det kan ju finnas någon mer än jag som fascineras av Johannas berättelse, därför ytterligare ett avsnitt.

Här berättar hon om livet bakom disken i Hamreaffären med mängder av kunder, ringande telefonväxel, postkunder, släpande av amerikanskt fläsk uppför brant trappa från källaren  och nu nytt viktsystem mm. (1 kg = 2 skålpund, 1 hg = 35 ort).

 

”Min tillkommande make dristade sig ringa till min far med anhållan att få bjuda få bjuda mig på bal vilket beviljades ”!

”Å der satt Per Persson bland de främsta”!

”Syndafallet”.  Anders Ädels målning i Pell Persas hus i Mellanbyn. Foto ur Maj-Britt Anderssons bok om Ädel.

Affären i Hybo brinner!

Och vad gör Nyberg? Jo han bygger ett nytt hus på samma grund, Stenhuset eller Rosa huset som det kallas än idag. Kortet tog jag 1998.

Nygifta i Rogsta. ”Wår första sommar tillbringade vi i en liten stuga i Kimsundet”.

Kimsundet.

https://idenoraronsson.wordpress.com/2013/06/16/flottning-fran-norstafjarden-till-saltviks-ab-pa-1870-talet/

 

Snörasolycka vid Hudiksvalls järnvägsstation.

No comments yet

Kommentera

