Skip to content

Gruppfoton

juni 12, 2011

Klicka på bilderna!!

Under denna rubrik kommer jag att lägga in skol- och konfirmationskort mm. På sikt kommer de namn jag hittills har fått. Tacksam för hjälp om Ni känner igen någon.

Ber inte om ursäkt för många bilders dåliga kvalitet, lever efter Kajsa Wargs princip, ”man tager vad man haver”!

sommaren-2015-1207

Kort från Kerstin Baekman Bladlund.

Övre raden: Eje Arborén, Börje Sundström, Allan Larsson och Sune Pettersson.

Mitten: Lennart Bankestad, Eva Sundqvist Nord, Laila Eriksson Lidberg, Sonja Nord, Lisbeth Nyberg Nilsson, Kerstin Baekman Bladlund och Bernt Bodell.

Sittande: Ann Britt Mårtensson, Lilian Udén, Tore Davidsson, Barbro Eriksson Svärd och Solveig Berglöf.

 

Här två kort från fd Wij-bon Erik Westin. Några efternamn saknas. Någon som vet?

20-tal med Hedström som också var slöjdlärare.

20-tal även här och med Hedström.

Förmodligen tidigt 1900-tal med tanke på Hedströms ännu ej grånande skägg.

Lärare Anna Dahlström som senare var lärarinna på Nätviksskolan och vid Mellanbyns skola. Detta kort kan möjligen vara från Mössön?

Syslöjd med Alma Rydén.

Skidtävling vid Mellanbyns skola.

Vid Storbyns skola 1869. Förmodligen med vår första lärarinna Ullberg.

Dessa två kort fick jag för 20 år sedan låna av Karin Collinder i Fiskeby. Det var hon som daterade dem. Karins far Per Collinder kom till Fiskeby från Backen nr 1.

Läser man texten kan man ju undra var Hedströms hund är? Skall naturligtsvis vara ”Hedströms huvud”!

Lärare Olof Edsinger född Eriksson.

 Sent 10-tal eller mycket tidigt 20-tal. Namngavs en gång åt mig av Erik ”Skepparn ”  Eriksson då boende i Njutånger.

Stående fr.v. Berta Persson, Margit Bergström, Ågot Schilling, Karin Melin, Karin Bergström, Karin Sverin, lärarinnan Elsa Qvist, Rut Hallin, Nora Sundman, Ingeborg Nyvik, Vanda Wasberg, Nanny Holmberg, Hilma Bodell,.

Sittande fr.v. Helge Bergström, Pelle ?, Helmer Molin, Algot Johansson, Anders ?, Erik ”Skepparn” Eriksson, Gustaf ?, Anders ?, Gustaf Bergström, Sven Andersson, Pelle Larsson, Pelle Sverin och Herman Johansson.

Och så några konfirmationskort.

 

Kyrkoherde Karl August Ehrengren med adepter. 3:e flickan fr.v. i mittenraden är båtsmansdottern Lydia Åkerlund, gift Niklasson i Storbyn.

År 1910. 2:a fr.v. båtsmansdottern Olga Åkerlund gift Lundin i Södertälje. Prästen Aloander Wikström. Komminister i Idenor 1901-1920.

 

Förmodligen 20-tal. Vem är prästen?

Troligen 1918. Ungdomarna födda 1904. Längst upp till vänster Edvin Niklasson och Erik Schilling. Men vem är denne präst? Ev. Uddin eller Ponten?

8 kommentarer leave one →
  1. augusti 5, 2012 10:04 f m

    På konfirmationskortet ”Troligen 1918. Ungdomarna födda 1904”, står min mormor Maria(Maja)Johansson-Linné precis bredvid prästen till vänster.

  2. augusti 5, 2012 10:22 f m

    Yngve. Jag har lite fler kort från Saltvik om du är intresserad. Du kan ju titta på dem om det är något att ha. Maila mig så skickar jag över bilderna. Maila till logim@telia.com

  3. augusti 5, 2012 1:10 e m

    Hej Marie-Louise!

    Kul att Du kan identifiera Din mormor! Jag är alltid intresserad av det som rör Idenor! Min mejl adr: aronsson2@msn.com

    • augusti 23, 2012 2:22 e m

      Gäller bilden ”Troligen 1918”. Nu har jag hittat konfirmationskortet i min mormors album. Det är Maja som står till vänster om prästen. Jag skickar bilden till dig. Jag tror att min bild är tydligare. Bilden är tagen 24/3 1919. Det står på kortet. Tyvärr vet jag inte vilka de andra personerna på bilden är.

  4. augusti 23, 2012 6:21 e m

    Hej Louise!

    Försökte lägga in Ditt kort som absolut är klarare men lyckades tyvärr inte.

    • Louise G permalink
      augusti 26, 2012 6:52 e m

      Kanske det är för stort. Jag kan minska ner det lite, får se om det går då.

  5. Angelica Norman (Elsy's barnbarn) permalink
    december 16, 2012 11:00 e m

    Så kul att se farmor på skolkortet, såg det när det var i HT 🙂
    Tycker du är otroligt duktig som hållt på med detta så länge som du gjort och all dokumentation du satt ihop så länge jag kan minnas. Kommer vara så bra underlag för oss barnbarn att visa våra barnbarn om sånt vi annars inte skulle vetat om släkt, gårdar och familjer i Idenor.
    Hittade sidan av en slump när jag googlade efter Bomärke Ol-anners 🙂

    Hälsar Angelica

  6. december 17, 2012 7:28 f m

    Tack för det Angelica! Detta handlar ju om våra förfäders liv och leverne. Du har ju anor i Idenor från urminnes tider Angelica! Hälsa farmor!!

Kommentera

