Skip to content

Ortsnamnen

augusti 9, 2011

Klicka på bilden för att förstora!

Ovanst. från dagens HT (9 aug). Förr visste man i vilken by man bodde. Jag är liksom min far Aron född i byn Hallen, min fru Gun Britt och svärmor Lydia i Storbyn, svärfar Per och hans far Niklas i  Hamre. Niklas far Per Olsson var född i Backen.

Nu är det lite si och så med kunskapen om var bygränserna går och i vilken by man bor. För något år sedan frågade jag några ungdomar på besök i Delångersbygden om var de bodde, jo i Idenor! Det gör jag också svarade jag, nä Du bor ju i Saltvik! (Jag bor i Storbyn). Men i vilken by bor Ni? Jo, vid kyrkan. Det visade sig att de bodde i byn Åkre.

Ortnamnen säger mycket om platsens historia, både om den mycket tidiga och om senare tider. Läs här nedan om ”Finn-Lenas täkten”! Där ser vi varifrån namnet Finnudden vid Saltviks fyr kommer. Byn Vik kan härledas från den forna havsviken och byn Sund från sundet från nuvarande Hudiksvallsfjärden fram till Idenors kyrksjö osv….

Googla gärna på ”Ortsnamn+Lennart Hagåsen”. Jag ser fram emot att få ta del av hans kommande bok i serien Sveriges ortnamn. Där kommer även ”våra” byanamn att härledas. 

 

Ur  HT 16/8. Klicka på bilden

 

5 kommentarer leave one →
  1. augusti 10, 2011 6:46 f m

    Hej Yngve,
    Jag såg gårdagens insändare i HT ang. ortsnamn.
    Det bör kanske poängteras att Håstaänge tidigare tillhörde fastigheten Vi 2 5 som mina föräldrar ägde. Den såldes i mitten av 1950-talet till Gulf som uppförde en bensinstation där. Den platsen är alltså belägen i kilen som ligger mellan gamla Forsabanan och tidigare Riks-13.
    Om jag inte minns fel fanns i kilens spets en sten son utvisade gränsen söderut av Hudiksvall.
    I södra änden av Håstaänge gici en väg förbi villor som innehades av Erikssons med sönerna Sixten och Sören, födda i slutet av 19220-talet, Zetterlund med sonen Rune, känd musikant samt närmast Forsavägen Ragnar Bengtsson, en av delägarna i Delåkvarn.
    Man kan kanske förklara Hälsingtunas gränser som flikar som sticker in dels i Visvall vid smedjan och kvarnen samt längre söderut vid Hamre vid viadukten söder om Vibodlångsjön.
    Jag tror inte man var så kinkig när det gällde kommungränserna förr. I mitten av 1940-talet när jag gick i Idenors Kyrkskola fanns där även elever från Söderrå och Björka. Varför de gick där vet jag inte.
    När jag nu sätter platser på pränt vill jag ock så nämna Björsänge. Fastighets Vi 2 5 liksom Oljansens hade uttäkter, myrmarker som höslåttades och det lagrades i lador. Mina två äldre bröder, Nils-Anton och Janne, getade våra kor där någon sommar i början av 1940-talet.Markerna där sjöd av liv från knott, myggor, broms. grodor, ormar och annat.

  2. Aronsson permalink
    augusti 16, 2011 10:08 f m

    Alltid givande att läsa Dina kommentarer Erik! Fortsätt skriva!

    Yngve

  3. Mats Holmgren permalink
    oktober 21, 2011 6:17 f m

    Hej Jag har en ganska klar teori om varför dom flesta,företrädesvis ungdommar kallar det ”nya”villaområdet i sund/åkre för idenor.
    dom åker ju buss,dvs stadslinjen till o från det mesta och på busshållplatsen på mitten av ”tågkraschen”som vi från byn kallade området när det byggdes så står det idenor.Dvs när dom skall förklara vart en besökande skall kliva av så blir det i Idenor.jag u ndrade en tid varför folk trodde att mitt hus i Överberge låg i stenberg men fick förklaringen en dag i vintras när jag av en händelse läste på den busshål1platsen,där stod stenbergsbacken !jag undrar när den började heta så om det var före eller efter att dom bytt namn på nämda backe som nu heter Överbergebacken vilket låter dumt eftersom det blev en återvändsgränd,trolig orsak till ovan nämda felaktigheter är nog att dom styrande inte har lokalkännedomm och att vi innfödda sen hundratals år inte bryr oss om att följa med o lägga oss i vad ”Innflyttingarna”(som Jonny Hubinett brukade säga)ställer till med
    Mvh Mats HOLMgren i byn Holm vilket den fortfarande heter enligt busshållsplatsen,själv brukar jag tala om för dom nyinflyttade ute på saltviks stugområde att dom bor i Holm och att ”Herrgården” ligger i början av byn,rätt högt och är gul.Längre ut på udden ligger gammla o nya bolagskasserner o divers fiskarstugor mm.

  4. Aronsson permalink
    oktober 21, 2011 2:07 e m

    Hej Mats!

    Ja, man kan undra över vem som namngivit busshållplatserna!! Se bara i VIK, vid Nilsson/Wimans står det VÄSTANVIK!! Platsen som ligger längst österut i byn!! Ja, stå på Dig om Holm!!

  5. Mats Holmgren permalink
    oktober 22, 2011 2:56 f m

    det fortsätter jag nog att göra fastän jag tänkte låta nästa generation ta över fastigheten o jaga vidare mot nya mål o utmaningar i och omkring ”hemmahamn” inör som vi som alltid hört hit säger.

Kommentera

