Skip to content

Per Olof Collinder från Backen

september 12, 2011

Klicka på bilderna!!

3-männingarna Karin Collinder i Fiskeby f1899 och Per Niklasson från Idenor f1902. Foto YA 1991.

Christina och Per Collinder i unga år.

Christina Eriksdotter född 1865 i Holm. Per född 1864 i Backen. Hans far Johan Collinder dog redan 1865. Hans mor Christina Adamsdotter född 1835 i Holm var sonsondotter till häradshövdingen och vice borgmästaren Adam Schilling. Namnet Collinder är taget från en 1700-talsson på gården som blev präst.

Pers mor överlät hemmanet Backen nr 1 på sonen Per redan 1874. Han var då 10 år och fick sin släkting rikstadsmannen Per Eriksson i Wik till förmyndare. Per skrev tidigt dagböcker och utdrag från år 1882 finns citerade i skriften ”Flydda tiders Idenor del 4”. År 1889 säljer Per hemmanet i Backen och köper Fiskeby nr 3 i Hälsingtuna. Modern och hennes nye man Per Nilsson följer med hushållet. Paret Collinder får många barn. Av ättlingar har jag i dagarna fått gamla köpehandlingar mm. Det som rör hemmanet i Fiskeby har jag nu lämnat till nuvarande ägare Jonas Holm. Det som rör hemmanet i Backen behåller jag eftersom det rör både min frus och min släkt.

Per var en företagsam man i många avseende, bland annat drev han båttrafik. År 1891 köpte han ångslupen Karl av bonden Matts Wallin i Idenor för 2500:-. Av någon anledning sålde han den 1894 till ägarna av Hudiksvalls mekaniska på Varvet för 500:-. Han blir sedan ägare till lotskuttern Carolina som han 1903 till hälften säljer till mästerlotsen Per Erik Idén i Idenor.

Per Erik Idén

Ur min bok om Idenor från 1992.

Bild 053

Carolina utamför Kastellholmen.

Ett kort som jag fick av Rolf Pousard som han ärvt av sin far Ragnar. Detta är också Carolina här i Hudiksvallsfjärden innanför Kastellholmen. Text på baksidan: ”Däckad lotsbåt från Innerstön. Tillhörde Agö lotsbestånd ‘ännu 1878”.

Och så Pers kuriosa bil (från Tuna-Kajan 2004) samt ett tillståndsbevis beträffande bensinköp direkt efter krigsutbrottet 1939. Utfärdat av landsfiskalen Folke Hallgren.

2 kommentarer leave one →
  1. september 12, 2011 6:02 e m

    Jag blev så förtjust över bilden på penemobilen från 1919. Det ledde mina tankar till en annan idenorsbo. Jag kommer inte ihåg vad han hette, men han hade en Ford. Om jag minns rätt var den försedd med ett liknande signalsystem. När man i Forden trampade på en rätt stor gummiblåsa tutade man. Signalen hade samma läte som unga kalvar.

  2. Aronsson permalink
    september 12, 2011 8:29 e m

    Hej Erik!

    Kan tillägga att bilen hamnade på skroten. Den köptes då av Bo Eriksson (Södra Gummiverkstaden)som byggde om den till släpvagn!!

Kommentera

