Skip to content

Elektriska sågen i Saltvik

oktober 8, 2011

Klicka på bilderna, gärna 2 ggr!

På baksidan av över kortet står det: ”Saltviks sågverk januari 1909”. 5:e man fr.v. i översta raden heter Valfrid Ulinder då boende på Courage-torpet i Storbyn. Det lilla båtsmanstorp från 1700-talet vid Saltviksvägen som nu rustas föredömligt  till ”nyskick”. Det är av honom jag fått kortet.

Här står sågverkspersonalen framför den rel. nybyggda ”elektriska” sågen som på nedre kortet ses längst upp till höger på andra sidan Saltviken. Det var disponenten Calissendorf som kom till Saltvik 1898 som lät bygga den nya sågen som komplement till den gamla. Saltviksågarna var då under en fem-årsperiod en av Sveriges största sågar. Tyvärr kom konkursen 1911. Året före hade Calissendorf flyttat till Hudiksvall där han köpt borgmästare Sandqvists hus nedanför det år 1911 invigda Läroverket.

Kortet av personalen togs av fotografen Oscar Olsson från Östersund. Lätt förväxlad med Hudiksvallsfotografen Oscar W Olsson som vid jättebranden på Åvik 1906 sprang runt och fotograferade trots att hans egen atelje i Åvik var hotad.

MEN min fråga är nu,   känner någon som följer denna blogg igen några av sågverksarbetarna? Mannen längst ut till höger må väl tillhöra arbetsledningen med tanke på klädseln.

    

Klicka på bilden. Detta togs vid ångsågen vid ett senare tillfälle. Ur Idenorsboken sid 37.

 

7 kommentarer leave one →
  1. Paul Persson permalink
    oktober 21, 2011 10:49 f m

    Så trevligt att du lägger upp bilder på nätet! Jag är dotterson till Valfrid Ulinder (obs endast ett L). Många hälsningar från Paul Persson.

  2. Aronsson permalink
    oktober 21, 2011 1:44 e m

    Hej Paul!

    Tack för påpekandet, l-et är borta!! Du är alltså kusin med Monika Persson? Jag mejlar Dig.

  3. George Carlsson permalink
    november 23, 2011 9:12 e m

    Fadern till en av mina kompisar – Willy Lundö – lär ha varit arbetsledare eller liknande på Saltvikssågen. Vet ej förnamnet och efternamnet kan ha bytts till Lundö. De hade två söner – Fride och Willy, vilka båda vart verksamma på HIAB. Fride var förman och Willy svetsare. Willy avled för ett par år sedan.
    Hälsningar George Carlsson

  4. Aronsson permalink
    november 24, 2011 7:38 f m

    Axel Hjalmar Lundö f1880 i Södra Sän Älvsborgs län. D 1957.
    Emma f1888 i Rogsta. D 1966.
    Fride f1915 i Idenor.
    Willy f1922 i Hudiksvall.
    Flera barn finns.

    Hjalmar finns med på ett kort från ca 1930 vid Saltvikssågen. Jag har det med i Idenorsboken. Scannar in det under ”Elektriska sågen”.

    Hjalmars far hette Lars Emil Johansson och år 1900 bodde familjen i Hybo. Hjalmar bytte senare efternamn.

  5. "Gubben Lorén V." permalink
    september 29, 2012 11:45 e m

    Saltviks ångsåg är närmast ett familjeporträtt: Georg och Engelbert, raden längst bak.
    Följande rad: nr 5 (”okänd”) bör vara Gustaf Lorentzon, f.67 (och Emma i Saltvik), och nr 6, Algot, är nog deras fosterson, f. 09. Nästa rad : Per (och Elin i Dellåstrand) samt Lars och Karl Larsson, samt Paul Lorentzon, främre raden, 8 man.

    (Men på Saltviks elsåg, känns ingen, igen.)

  6. Bengt Nordberg permalink
    februari 5, 2013 7:24 e m

    Hej. På din fråga ”känner någon som följer denna blogg igen några av sågverksarbetarna?” kan jag svara ja. Jag känner igen Oskar Sundberg som sitter i främsta raden, i mitten. Han var min morbror. Familjen bodde i den översta kasernen på kullen ovanför sågen. Min morfar hette Olof Sundberg och jobbade på sågen. Han har en familjegrav på Idenors kyrkogård. Jag är nyfiken på Idenorsboken. Vad är det? Jag heter Bengt Nordberg och bor i Stockholm. Min email är: bengt.g.nordberg@ericsson.com.

  7. februari 6, 2013 9:00 f m

    Har mejlat Dig Nordberg!

Kommentera

