Skip to content

Claessons gård i Nybyn nu borta!

oktober 16, 2011

Klicka på bilderna!!

Klicka på bilderna 2 ggr! Nybyn nr 1 1995. Byggt 1909.

Nu marknadsveckan 2012 skattade ladan i förgrunden åt förgängelsen!! Nedan.

Där borta i skogsbrynet låg det en gång så ståtliga huset. Nu 20111013 är dess saga all!

Sommaren 2015 624

Sommaren 2015 625

Claes Holmgrens son Erik Claesson född 1860 byggde nytt efter branden.

Sonen Harald Claesson.

Sonsonen Anund Claesson sittande i Nyby-stugan på Grinnön 1998.

Här ovan tre generationer ägare till huset som ritats av arkitekten Frey Berglund. Den 27 feb. 1909 brann den gamla gården, ”kl 5 em utbröt eld i Erik Claessons gård, hvarvid hela ladugården och mangårdsbyggnaden samt snickarverkstad, matbod och vedbod till grunden nedbrunno. Nästan all deras välförsedda lösöresbo blef lågornas rof. En stor so och en kalv samt 9-10 höns blefvo innebrända” skriver grannen sockenskrivare Erik Udén i sin dagbok.”

Claessons flyttade tidigt till byn Hallen men drev jordbruket i Nybyn. Pigan Josefina ”Fina” Gustafsson, född 1888 i Ljusdal, skötte djuren och bodde på nedre våningen i huset. Övre våningen hyrdes ut till familjen Karin och Holger Persson med sönerna Uno och Åke under 40-talet fram till tidigt 50-tal. Josefina som var den sista som bebodde huset gick bort 1959.

Anund Claesson som efter fader Haralds bortgång 1973 var ägare till hemmanet avvecklade själva gården genom bytesaffär med Hudiksvalls kommun under 1990-talet. Efter ytterligare bytesaffärer slogs de marker huset var beläget på ihop med grannhemmanet. Dessa rev alltså nu huset eftersom det var utom räddning efter många års eftersatt underhåll.

Interiörsbilder tagna under 1990-talet finns förmodligen hos Frey Berglund-forskaren Laila Holm, Hudiksvall. Personligen sörjer jag detta hus med sitt fantastiska söderläge i skogsbrynet och med kyrkan i blickfånget!

Slutar med en tidningsartikel om nu bortgångne vännen Anund Claesson som på min 70-årsdag förärade mig Idenors sockensigillstamp från 1651!  Den hade förvarats inom släkten. Jag har fortfarande inte bestämt var stampen skall hamna, möjligen på Riksarkivet (som vill ha den). Omskriven i Hälsingerunorna 2006 och i Från flydda tiders Idenor del 8,

Klicka på bilden!

3 kommentarer leave one →
  1. oktober 17, 2011 1:06 e m

    Den nu rivna claessonska byggnaden minns jag som rivningsfärdig för många år sedan. När jag var i 10-12årsåldern gjorde en utflykt förbi det huset med fröken Qvist. Jag tyckte då att den var synnerligen fntasifull. Hörde knappt hemma i Idenor.
    Anund Claesson har jag aldrig träffat, men det var rörande så lik han var pappa Harald.
    Ha det gott!
    Erik

  2. Mats Holmgren permalink
    oktober 22, 2011 2:50 f m

    det revs en gammal anrik o rätt fin kåk i enoksnös sista på vänster på väg mot fågelvik ungefär sammtidigt,tror att det blev lite för lätt att kolla genom byarna på gogel earth där tjänstemännen kann sitta o ”flygspana ”inne på kontoret o sen ge sig ut o kolla vad som skall beslutas om rivnming städning mm det är tydligen viktigt med en fin fasad nuförtiden annars så sjunker ju värdet på omkringliggnde villor o stugor och det verkar vara väldigt viktigt att kunna sälja med god färtjänst nuförtiden i grannskapet.
    Mvh Mats i Holm men snart utflyttad till Överberge.

  3. Helena Marsch permalink
    mars 11, 2012 9:39 e m

    Tänk vad jag funderat över det där enorma huset! Ända sedan jag var barn. Varför förföll det så? Det är så sorgligt…

    Min farmor Astrid hör hemma i Storbyn, Idenor hos Schilling. Hon har nu på ålderns höst överlämnat lite memorbilia till mig, hennes barnbarn. Bland annat fick jag en kassabok som minutiöst skrivits av en släkting som levde ett enstörigt liv i granngården efter att i sin ungdom ha suttit sönder en fiol hemma hos en vän på fest. En stor skam, då. Efter blott 14 dagar i skola så fick han ta sig an världen på bästa bevåg och från 1870-tal till hans död 1929 så förde han omsorgsfullt kassabok på inkomster och utgifter. Oerhört prydligt nedpräntat i denna bok som blivit min käraste ägodel. 1874 köpte och läste han Robinson Kruse för, jag tror det var 25 öre, i handelsboden vid lotshem. Det måste ha varit kittlande läsning. En dag 1929 tar läsningen abrupt slut. Han föll i sitt hem och slog tinningen i kaminen och dog. Farmor var med när de hittade honom. Jag fick även ett gammalt släktfoto, ett diplom över gården, Lotsen Idéns gamla kikare och lite annat.

Kommentera

