Skip to content

Tjuvskär

november 24, 2011

Nedanstående förnämliga ortnamnsutredning kom i min mejlbox igår. Den kom från George Carlsson boende på Tjuvskär. Vi kan glömma ”Tjuven”!!

Klicka på bilden!

Från And. Gadds karta från 1651. ”Küf-skär”!

 

2 kommentarer leave one →
  1. november 24, 2011 8:36 f m

    Jag vill bara kortfattat säga:
    Vi, jag och mina kamrater, sa alltid Tjyvskär, aldrig Tjuvskär om den fastigheten, och tänkte nog heller aldrig illa därom.
    Mvh
    Erik Westin

  2. Aronsson permalink
    november 24, 2011 9:22 f m

    Ja, jag sa ”Tjyskär” Erik, därför skrev jag nog även det i Idenorsboken för 20 år sedan om jag inte minns fel!

Kommentera

