Skip to content

Bränderna

februari 7, 2012

Under gångna tider har Idenor drabbats av många tragiska bränder. Spåntak och vedeldning är ingen bra kombination. De flesta hus värmdes med kakelugnar och spisar. Dessutom florerade mordbränder under vissa tider. Försäkringspengar hägrade!

De första bränder som jag sett dokumenterad är från ryssarnas härjningar i socknen i maj 1721. Gårdar brändes i Överberge, Sund, Stenberg och på Urö.

Sedan har det skrivits om  häradshövdingen Adam Schillings ”karaktärsbyggnad” i Holm som brann ned under gudstjänsten i Idenors kyrka den 1 juni 1787.

År 1837 brann tre stora bondgårdar i Storbyn. Gårdarna låg ju i grupp på den tiden, före laga skiftet.

1871 brann båtsman Wilunds gård i Överberge. 1880 Brolunds i Mellanbyn och vinhandlare Petterssons ”karaktärbyggnad” i Överberge. 1882 Johan Sjödins gård i Wij. 1883 Borsts gård i Wij. 1885 August Skalins gård i Enocksnäs samt Anders Westerdahls gård i Sveden. 1887 Törnqvists vedlider i Mellanbyn. 1889 Janne Svedmans gård i Hallen och skräddare Sjöbergs gård i Enocksnäs. Dessa noteringar hämtade från riksdagsman Per Erikssons dagböcker.

1890 brann Fågelviks såg ned. Detta trots att den inte körts på flera år.

Ur minnet, branden i Nybyn 1909 då Erik Claessons stora gård brann ned. Per Viktor Larssons relativt nybygda gård i Solberg 1929.  Udéns i Nybyn på 30-talet liksom Wasbergs och Nyströms i Mellanbyn och  Snögrens i Storbyn samt Anderssons i Storbysvängen.

Ragnar Udéns i Nybyn. Klicka på bilden! Gärna två ggr!

 Och Johan Larssons (”Johan i bana”) efter Fågelviksvägen. Vid gamla järnvägen mellan Hamre såg och Båsfjärd. Granne med Sikströms.

Senare brann Undéns i Backen vid järnvägen. I nedanstående artikel har fru Beda Undén felaktigt döpts om till Vera. Detta var nog på 50-talet tror jag. Klicka på bilden 2 ggr!

Per Viktor Larssons gård en tid före branden. Fyra av hans döttrar poserar. Klicka på bilden!

1937 brann Östrands stora gård i Holm. Klicka på bilden!

1968 brann ”Ol Larsas” i Sunnanån. Där står en bostadslänga kvar. Händén byggde nytt på samma plats.

Klicka på bilderna 2 ggr!

1969 kom den tragiska branden i Enocksnäs där Ivar Rålund omkom.

Klicka på bilden!

Min 60-årsdag 1995 tillbringade jag på SVAR i Ramsele forskande om Idenor. Vid hemkomsten dagen därefter till Storbysvängen såg jag något som rökte i Hamre. Röken kom från ”Sörens” eller ”Herrgårn” , då Christer Olssons gård. Eller det som hade varit hans gård. Gården mellan Ol Anners (Svedmans) och Lars Lars (Malmqvists). Olsson byggde föredömligt upp gården.

Jag har säkert glömt några bränder men detta är de jag just nu kan erinra mig.

4 kommentarer leave one →
  1. februari 7, 2012 7:32 e m

    Var det inte Karl Gustav Bromans barndomshem i Vik, vid Idenors järnvägsstation, som brann någon gång på 1950-talet?
    I mitt föräldrahem förekom flera brandungar innan jag var medveten om dem.
    Jag har hört talas om att det brann i vår gamla lagård. Den låg i bostadshusets förlängning norrut. Där fanns en murpanna och, om jag fattat rätt, började det brinna. Men elden upptäcktes så snabbt att det ej blev någon större skada.
    Själv var jag förmodligen skyldig till att en lekstuga vi byggt brann upp kring år 1948. Vi hade byggt den vid vedbacken mot Algot Nymans hus. Det blev inga övriga skador.

  2. Aronsson permalink
    februari 7, 2012 8:02 e m

    Hej Erik!

    Nej, det var Undéns som brann ned. Jag har en tidningsartikel liggande någonstans. Du minns kanske Beda, jag har henne på band. Hon blev 94 år. Barn nu 88 och 89 år gamla, Nils och Anna Lisa!

    Det dyker upp fler och fler bränder ju mer jag tänker efter. Lägger in dem efter hand. Senast Östrands, Johan Larssons och Fågelvikssågen.

    Yngve

  3. Aronsson permalink
    februari 7, 2012 8:44 e m

    Hittade en artikel om Undénbranden i ”högarna”!! Där är Beda felaktigt omdöpt till Vera!!

  4. Aronsson permalink
    februari 7, 2012 9:50 e m

    Hittade ytterligare en tragisk brand i Enocksnäs!

Kommentera

