Skip to content

Bränderna 2

februari 8, 2012

På väg till postlådan möter jag bilande Sten Skalman boende granne med kyrkskolan. Sten som tydligen läser min blogg påpekade ”Du glömde skolhusbranden”! Ja,  jag skrev att fler kommer nog, men hur kunde jag glömma just den! Jag har ju ett speciellt minne av denna brand.

Den sista april 1982 passerade min fru och jag skolan i taxi klockan 2 på natten. Chauffören påpekade att det var rökigt runt skolan! Men vi visste ju att det hade eldats kase där under kvällen och utgick från att röken kom från denna. Samtidigt tyckte vi oss se en vakt vid platsen.

Kl 7 på morgon ringer en bekant och berättar att skolan brunnit ned! En förrymd raket antogs ha orsakat branden. Den skola som var en av anledningarna till att vi sålt vårt hus i Iggesund och flyttat till Storbyn eftersom vi ville ha vår då 8-åriga dotter skulle få gå i en liten skola.

Efter branden följde en kamp för skolans överlevnad, politikerna ville lägga ned och bussa barnen till staden. Vi föräldrar vann kampen och en ny skola byggdes. Jag skrev mitt livs första insändare i HT då.

Så såg skolan ut en gång. Klicka på bilderna!

Tv. lärarinnan Alma Rydén sedan läraren Olof Edsinger med fru Lydia och två av barnen.

I ett tidigare avsnitt lovade jag namn på nedanstående skolelever. NU hittade jag ett klipp på detta!! Detta är också utanför kyrkskolan. Där finns både min far Aron Ohlsson och Stens farbror Fritjof Skalman med!

Den brunna skolan bakom träden mitt emot prästgården.

Och under juli månad 2012 brann Mellanbyns gamla skola ned!

Lotsen Idén hus i Hamre. Senare Molins.

bild-480

No comments yet

Kommentera

