Skip to content

Nuvarande Storbyn 22 tidigare Storbyn nr 1.

februari 24, 2012

Klicka på bilderna!!

Svar på fråga.

Anundsgården 1992. Foto YA. T.h. gamla byvägen ”Kyrkrena”. 

Fastigheten har gått under flera namn, min svärfar Per Niklasson f1902 kallade den alltid för ”Anunds” efter en tidig ägare Anund Johansson f1817 son till Jan Anundsson, ”Jan Anunds” i Hamre, som i sin tur var måg på hemmanet innan han kom till Hamre. För något yngre var gården ”Schillings”. Detta sedan Anders (Andreas) Schilling f1849 blev måg på gården, gift med Margta Anundsdotter f1848.  

På senare tid är detta  Dahlbergs, Nymans, Åströms och Turås. Nu alltså Nilssons, bara att välja, för mig kvarstår det gamla namnet Anunds.

Nedanstående unika berättelse om den stora branden 15 augusti 1837 när Storbyn brann hittade jag i Nymans gårdsarkiv i Holm (tror jag). Vem som skrivit vet jag inte med den verkar vara initierad.

Klicka på bilderna!!

Från laga skiftes-karta.  Storbyn 1, sub 1, 2, 3 och sub 3. Nr 2 flyttades ut på ”ängarna”, nu ödegård.

Namn kan saknas nedan, 20 år gammalt koncept! 

År 1970.

4 kommentarer leave one →
  1. Helena Marsch permalink
    mars 11, 2012 10:22 e m

    Nej vad kul, en sida om farmor och hennes familj! Bilden på Andreas Schilling och hans maka är det foto jag nu fått av farmor.

  2. mars 12, 2012 4:28 e m

    Hej Helena!

    Om Du vill lägger jag gärna in Ditt kort på farmor Astas och därmed Dina förfäder och även släkttavlan. Den granne Du skriver om under Claesson-huset är väl Johan Johansson, ”Jankens Johannes” i dagligt tal.

    • mars 27, 2012 4:52 e m

      Nu fattar jag hur det här är uppbyggt, då kan du ignorera den kommentar jag just skickade. haha

      Ja, Jankens Johannes och hans underbara kassabok. Jag är oerhört nyfiken på om det finns en bild på denne man? Farmor har berättat en del om honom men han fascinerar mig så och jag skulle så gärna se ett ansikte. Jag skulle gärna vilja veta allt du vet om min släkt helt enkelt för det här är mer spännande än någon deckare på marknaden.

      Du får jättegärna lägga in det vi har och farmor har garanterat mer, jag ska höra med henne också. Hon är ju den enda som är kvar nu av Schillingarna men är vid god vigör och klar i knoppen.

      Du kan nå mig på helenamarsch@gmail.com

  3. mars 28, 2012 7:37 f m

    Hej Helena!

    Återkommer senare via mejl! Har trassel med bloggen just nu!!

Kommentera

