Skip to content

Kriminalhistoria med Idenorsanknytning!

mars 10, 2012

Jag fick låna en bok häromdan, ”Åkerberg sedd på mordtrakten” skriven av Louise Sjöbäck. Började erinra mig att jag varit inblandad i detta ärende för länge sedan. Hittade en korr. med Sjöbäck från 1999 på Anbytarforum. Den Olof Åkerberg som några år bodde i Åkre var ”Mördar-Åkerbergs” äldste bror och författarinnans morfarsfar!

Klicka på bilderna!!

När jag läser vidare finner jag ett bekant namn Per Persson Ek! Det namnet hade jag sett här i Storbyn på 1880-talet. Enligt boken var Ek medåtalad vid ett dubbelmord i Delsbo 1901. Jo enl. nedanstående husförhörslängder bodde Ek på Storbyn sss3 1880-1891. Detta lilla hemman ”Lodéns” låg i backen ned mot byn Sveden. Logen som stod kvar på 70-talet låg nedanför nuvarande Thelanders hus. Mangårdsbyggnaden låg på motsatt sida längre ned i backen. Jag tror (osäker på detta) att huset brann kanske redan på 10-talet. Ingen jag talat med minns huset men jag har ett brev från Lodéns son f1885 som jag skall återkomma till.

  

Ek namnges längst ned. Här bodde även den senare mycket kände mästerlotsen Lundenberg tydligen en tid. Han kom ju senare att bosätta sig med sin stora familj i Stenberg. (Och nu bor mästerlotsen Kaj Thelander inte långt därifrån!!)

Ur Sv.befolkn. 1890. Ek står bl.a. som ”lösdrifvare”! Detta innebär INTE att han var en skum person utan att han förmodligen inte var anträffbar vid bokföringstillfället. Han arbetade ju bl.a. som kolare.

Bild på Ek ur boken. Nog en idogt arbetande man som fick tillbringa över ett år i fängelse oskyldigt anklagad för medhjälp vid mord. Han råkade vara på fel plats vid fel tid.

Kort lånat av Gunnar Hansson, Enånger.

Sommaren 2015 632Detta ur nedanstående bok från 2015  av Hans Åke Persson.

Sommaren 2015 634

 

 Jag nämnde tidigare Lodéns brev. Ur ”Från flydda tiders Idenor del 4”

4 kommentarer leave one →
  1. mars 12, 2012 2:38 e m

    Kriminalhistoria…det är intressant det!! 🙂

  2. mars 26, 2012 4:11 e m

    Tillfälligt ofrivilligt avbrott i av skrivandet!! Undersökning pågår!!

  3. mars 26, 2012 4:13 e m

    Helt plötsligt har jag inte tillstånd att gå in på MIN blogg!!!

Trackbacks

  1. Kronobåtsmanshustrun Greta Johansdotter Svedmans tragiska öde. | IDENOR - Aronsson

Kommentera

