Skip to content

Bebyggelsenamn i Idenor

juli 17, 2012

Klicka på bilderna!

Herrar Lejergård och Berglund från Hamre resp Solberg bad mig notera gamla bebyggelsenamn på en karta de överlämnade. Nu är det så att jag inför skrivandet av Idenorsboken 1991 beställde hem alla kända namn från Ortsnamnsarkivet i Uppsala. En dm tjock lunta i A3 anlände via post till en rätt stor kostnad! Nedanstående exempel från del av en sida. Här anges namn, läge, uttal och en siffra som man kan härleda på en karta. Ortsnamnsforskaren Lennart Hagåsen (härstammande från Forsa) gjorde denna kartläggning 1972-73. 

Men nu är det ju så att vi skriver 2012 och då finns allt detta inlagt på våra datorer! Jag råkade se det när jag en gång googlade på ”Finn-Lenas täkten”. Då kom siffran 513226d1 upp. Klickade där och alla namnen dök upp! Numera brukar jag skriva ”Asperåkern” och klicka vidare. Svärfar Per brukade prata om just Asperåkern. Antar att det finns en ordinarie väg att gå men varför det………?

Här hamnar man, bara att klicka på. Jag har bara en karta med lägessiffror kvar men kommer att beställa de andra när personalen på arkivet i Uppsala är tillbaka från semester.

 Sedan kan man finna ett antal namn i ”laga skifteshandlingarna”. Även de finns numera på dator med kartor och allt. Man söker på ”Historiska kartor” och går vidare till Lantmäteristyrelsen. Sedan är det bara att klicka sig fram till län, socken och årtal!!

Exempel från Hamre.

 

 

 

 

 

 

 

No comments yet

Kommentera

