Skip to content

Båtflyktingar – historisk händelse i Saltvik

augusti 1, 2012

För några dagar sedan kom nedanstående skrift mig tillhanda. En påminnelse om en dramatisk händelse i bygden. Ett alldeles utmärkt initiativ av författaren till skriften Toivo Folkesten (f1928), sedan många år boende i Västerås, som här i förordet berättar:

Skriften innehåller ett 50-tal bilder. Klicka på bilderna!

Några av bilderna.

Systrarna Eriksson här vid Hölick.

Damlaget: övre raden fr.v.: Anna Stina Bergman, Ulla Britt Karlsson, Barbro Eriksson, Barbro Karlsson. Mellanraden fr.v.: Ann Mari Mattsson, Aina Backström, Mary Edstrand, Kerstin Mattsson. Främre raden fr.v.: Gertrud Undén, Magnhild Söderström, Anna Lisa Undén.

Herrlaget: Övre raden fr.v.: Harald Tomtlund, Bernhard Asp, Erik Schilling, Valter Äng, ev målare Steen från Visvall. Sittande fr.v.: Valle Lindblom,  ev Jonas Jonsson, Erik Backström , Helmer Molin, Erik Nicklasson och Paul Olsson.  (Namnkoll av Aina Larsson och Anna Lisa Undén.)

Fotbollsmatch på en åker i byn Backen!

Några sidor ur Toivos kommande ”memoarer”:

”På morgonen den 10 november 1944 gick min pappa till Aarre Hellemaa, fabrikör för läderfabriken, och bad om råd. Pappa kände honom genom kyrkliga möten och litade på honom. Hellemaa gav pappa rådet att fly till Sverige. Det skulle gå en fkyktingbåt i all hemlighet samma kväll från Eurajoki-trakten till Sverige. Pappa tog med tacksamhet emot rådet. Hellemaa skulle ordna med plats för oss i båten och fabrikens paketbil skulle hämta oss efter mörkrets inbrott.”

Ur Toivos bildarkiv. Fr.v. Ruben Karlsson, Frida Karlsson, dotter till en lärarinna, Erik Viklund, Karin Viklund, Barbro Karlsson, Ulla Britt Karlsson, Anita Karlsson, Elsy Öst, Anna Karlsson, Märta Öst och Oskar Karlsson.

Toivos fru Aino kom ett år senare drivande i snöstorm tillsammans med ett 100-tal flyktingar till Hölick. Bland dessa även författaren och skulptören Eino Hanski som skrivit om ankomsten i flera publikationer. Deras båt här nedan.

Unik bild från Hudiksvalls läroverkets gymnastiksal med nyanländna flyktingar. Denna bild fick Toivo nyligen av Alexander Salenfors, Örebro som anlände till Hölick 6 jan. 1945.

Nedanstående ur Anne Brügges bok ”Röster i Hälsingland”.

En skulptur av Hanski kan beskådas på Biblioteket i Hudiksvall. Tyvärr placerad vid läshörnan längst bort i sydöstra hörnet. Den borde få en mer publik placering!!

En mycket gripande skulptur som enligt Hanskis önskemål borde utföras i full storlek och placeras i ”hamnkvarteren”!

2 kommentarer leave one →
  1. Erik Westin permalink
    augusti 1, 2012 9:44 f m

    Det måste vra den alltid lika vänlige Toivo som gick i Kyrkskolan. Om jag minns rätt var han gift med en lika rar tös som hette Linnea. Hon var, tror jag, cellulosaingenjör På Iggesunds bruk det sista året jag jobbade där, år 1955. Hon var liksom alla andra ingenjörer där mig överordnad, men det innebar aldrig några problem. Tvärtom släppte hon in mig i nya arbetsuppgifter. Bland annat fick jag kolla energiinnehåll i en leverans av kol. Allt från hämtning, malning, tabletttillverkning och slutligen eltändning av tabletter.
    Gubbarnas match mot damerna tror jag att jag såg. Men det kanske förekom flera år för jag saknar den alltid lika glade Bernhard Myrgren liksom Gertrud Undén.
    Bland övriga bilder tycker jag att Gunnar Östrand är med på en.

    Under de här åren hade vi också två systrar Laaxaa samt två syskon Schweder, Erika och Horst. Han och jag har samma födelsedag. De bodde väl hos Paul Olsson i Hallen med sin mamma?

  2. Lisa permalink
    augusti 1, 2012 6:57 e m

    Alltid lika intressant läsning i bloggen! 🙂

Kommentera

