Skip to content

Erik Udéns dagböcker del 7-9

oktober 24, 2012

Klicka på bilderna!!

13 feb. 1993.

Höskörden på bilden var på Ol Nilsas ägor. Damen i randig klänning är min mor Sigrid, mannen med hatten min farbror Paul Olsson, framför mor faster Iris Olsson, stående bredvid mor Mina Jönsson och sittande flickan Gunnel Jönsson. Killen på hästen är förmodligen min kusin Alf Olsson (bilden otydlig!). Mannen till vänster möjligen en dräng. Min far Aron tog kortet.

Ol Nilsas hemman ägdes tidigare av naturdoktorn Per Persson, Pell Persa (1817-1900), han med bysten vid klockstapeln Ni vet. Arvid Uddén, som blev lantbrevbärare i Rogsta bodde grannar med mitt föräldrahem i Norr Åkre. Dit mina föräldrar flyttat från Idenor och köpt hemmanet ”Mårtens” 1941.

25 feb 1993.

 

7 april 1993.

Huset i bakgrunden, ”Wilunds” för oss äldre ser helt annorlunda ut idag. Huset som skymtar längre bort revs i början av 40-talet av Pelle Sverin.

Så ser det ut i originaldagboken denna månad!

2 kommentarer leave one →
  1. "Gubben Lorén V." permalink
    oktober 25, 2012 5:26 f m

    Hej Yngve.
    Om jag har ett antal allmänna äldre foton från Idenor, som kan vara intressanta, hur gör jag då ?

  2. oktober 25, 2012 7:15 f m

    Hej!

    Du kan scanna och skicka till mig! aronsson2@msn.com

    Jag kan plocka in dem där det passar om de inte finns i bloggen tidigare.

    Yngve

Kommentera

