Skip to content

Erik Udéns dagböcker del 31-32.

november 1, 2012

Klicka på bilderna!!

4 juni 1997.

6 mars 1916 tas de första spadtagen på Ostkustbanan här i Idenor. 25 maj, 26 lastångare instängda av is på redden. Och Karl och Karins far Gustaf Broman i rallarhatt!! OBS! den 30 september noteras ”I natt har sommartiden slutat och klockorna vrids tillbaka en timme”! Redan år 1916, visste Ni det?

1997

Lars Persson i Hamre på bilden tillsammans med fru Brita Lena och Gustaf och Alma Eriksson. De sistnämnda föräldrar till snart 97-årige Martin Eriksson i Överberge som jag hälsade på igår! Martin är född i gården på bilden ”Wasbergs” för oss äldre. Claes Holmgren i Nybyn gick ur tiden 86 år gammal, men med ättlingar i bygden!

6 kommentarer leave one →
  1. "Gubben Lorén V." permalink
    november 3, 2012 8:42 e m

    Hej Yngve.
    Vem var då ”And. Holmgren, Hamre Idenor, 1899 ? ”

  2. november 4, 2012 7:32 f m

    Hej!
    Var kan man läsa om honom?

  3. "Gubben Lorén V." permalink
    november 4, 2012 8:17 f m

    Yngve.
    På en liten svepask. Kanske han var släkt med Claes Holmgren, som du nämnde ovan ?
    Vet du var Marit & Lars Jönsson (d. 1928) bodde i Hamre ?

  4. november 4, 2012 4:43 e m

    Hej!
    Holmgrens kommer från Holm som Du vet men jag känner inte till någon Anders.
    Den enda Lars Jönsson jag sett i Hamre hade en fru som hette Karin! Han var fd brädgårdsarbetare. Men var han bodde? Fanns inte så många alt. när det gäller mindre hus så de var nog hyresfolk skulle jag tro,
    Så tyvärr!

  5. "Gubben Lorén V." permalink
    november 5, 2012 12:10 f m

    Tack.

    Namnet står på en svepask, fint dekorerad, med en särskild låsanordning, av träpluggar, som ”kombinationslås”. Känner du till liknande askar i Hälsingland/Idenor, kan inte ha varit så unika, ändå, tror jag. Har för mig jag kollade nångång, och And.Holmgren skulle då ha varit från Brunflo, i Värmland. Kanske född 1899 ?

  6. november 20, 2012 8:43 e m

    Hej Gubben Loren V!

    Kan Du inte skicka mig en bild på Din svepask? aronsson2@msn.com

    Yngve

Kommentera

