Skip to content

”Skölds sommarhus i Stenberg”

november 29, 2012

Klicka på bilderna!!

Åsa Hansing Gislason boende på Västkusten mejlade en fråga till mig förra veckan. Hon frågade om jag kände till hennes farmors föräldrar Frans Albert Andersson och Johanna Cronsjö som etablerat sig som handlare i Hudiksvall vid förra sekelskiftet. Efter en del forskande finner jag att de kommer till Hudiksvall från Söderhamn 1905 och startar en livsmedelsbutik i Wallströmska huset vid Skvallertorget. Där ligger nu sedan 1918 gamla Sundsvallsbanken.

  

 Wallströmska huset. Sparbankshuset byggt 1905 skymtar till vänster.

Samma plats idag.

Sedan skickar Åsa med en bild på paret Andersson med åtta av sina tolv barn sittande framför ett hus som, tror hon skall ligga i Idenor. Hon vet inte var. Efter en del tankearbete hamnar jag vid det för oss äldre Idenorsbor s.k. ”Sköldska Huset” i Stenberg, strax hitom Sundbergs Billackeringsverkstad. OCH det visar sig vara just detta hus som vi nu konstaterat byggdes av Andersson 1912. Alltså nu 100-årsjubileum!!  

Familjen framför huset som verkar vara under uppbyggnad.

Samma plats idag alltså 100 år senare. Med utsikt över Hudiksvallsfjärden och staden. Och här bor nu mina gamla Iggesundsvänner Gerd och Tage Hörnfeldts barnbarn får jag just reda på!!

Denna bild fann Åsa på det omdebatterade rasbiologiska institutet! Troligen som ett exempel på en viss ras! Anderssons flickor.

Man brukar säga att vissa familjers liv borde presenteras i bokform, här finns dramatiska och ofta tragiska händelser i samband med Wallstreet-kraschen, Hitlerjugend, krigsoffer, självmord mm. EN bok finns om brevväxling mellan familjemedlemmar skriven av författaren Bennie Åkerfeldt med boktiteln Längtans brev. Jag har den på beställning från Bokbörsen!

 

2 kommentarer leave one →
  1. Kjell-Olof Hofsberger permalink
    november 29, 2012 6:42 e m

    Den högra gaveln på Wallströmska huset ligger, såvitt jag förstår, mot Bankgränd. Där hade Filialbanken i Hudiksvall och sedermera, efter det successiva övertagandet under 1874, Helsinglands Enskilda Bank sitt kontor. Reta mig om jag har fel! Helsingebankens kontor måste ha legat kvar här tills dess att inflyttning skedde i nya bankhuset, nuvarande Helsinglands Museum.

  2. november 29, 2012 7:36 e m

    I så fall låg banken då vid Västra Tullgatan (Nuvarande Bankgränd).Bankgränd kom ju till efter branden 1878. MEN banker kan Du betydligt bättre än undertecknad Kjell-Olof!! Att första flickskolan var i detta hus det vet jag men banker. Livslångt lärande!!

Kommentera

