Skip to content

Kakelugnar i Idenor

februari 17, 2013

Klicka på bilderna!

Bild 153

Bild 151

När jag för länge sedan fann denna keramikkärlsbotten i trossbotten på vårt båtsmanstorp här i Storbyn trodde jag att det kom från Idenors Hamre! Det står Hamre och Rödin. Det är en av anledningarna till att jag skrev en uppsats i Hälsingerunorna 2009. Se nedan!

Bild 152

Detta är första sidan av uppsatsen OCH anledning till att jag blev bekant med Birgitta Lundblad då anställd vid Gävle Museum. Hon har tillsammans med Gunvor Gustafsson vid Hälsinglands Museum skrivit praktverket här ovan om länets kakelugnsmakare.

I de tidiga husförhörslängderna tituleras Rödin född i Hudiksvall 1825 kakelungsmakargesäll hos kakelugnsmakare som Regnander, Silvernagel m fl. Han kom tidigt att signera sina alster vilket krukbotten här ovan visar. Hans äldste son Carl Fredrik bodde en kort tid i Idenor.

När jag gick vidare i mina efterforskningar skymtade en disponent Hans Olsson fram vid Forsså tegelbruk (Rödin verkade ju också i Hamre, Forsa). Jag hade sett namnet i Sund Idenor vid något tillfälle. Jo, Olsson f1811 var gift med Margareta Jonsson f1821 i Solberg Idenor. Efter disponentskapet i Forsa kom familjen till Idenor och Sund nr 1 och nu tituleras han trävaruhandlare. Fru Margareta dog i samband med att dottern Ulrika Dorothea föddes 1862 och Olsson som då också hade en son på sex år flyttade till Hudiksvall. Själv gick han bort elva år senare 1873. Dottern Ulrika Dorothea kom senare att bli gift med förvaltaren på Stocka sågverk Ludvig Eugen Steinmetz. Där kom ju en båtsmansson Nyvik från Hamre Idenor att senare bli chef!

Men tillbaka till kakelugnarna. De flesta av oss som är uppväxta på landet och har kommit en bit upp till åren har egna erfarenheter av kakelugnar. Oftast fanns det en i varje rum utom i köket där vedspisen värmde. Man fick tidigt lära sig att inte stänga spjället för att inte drabbas av den förädiska koloxiden.

För några år sedan guidade jag Birgitta Lundblad runt i Delångersbygden till gårdar med kakelugnar. Hon dokumenterade ugnar hos Frieberg i Sunnanån, Malmqvist i Hamre, Johansson i både Rönningen och Snebacken, hos Andersson i Fagervik och på Saltviks herrgård hos Einarsson. Tyvärr fick de inte plats i kakelugnsboken.

Och så tre kakelugnar på släktgården Ol Anners i Hamre som gårdens delägare Angelica Norman skickade mig idag (2013-05-12).

Olanners

Olanners 2

Olanners 3

2 kommentarer leave one →
  1. angelicanorman permalink
    maj 9, 2013 4:17 e m

    Du får gärna komma och fotografera våra kakelugnar nu i helgen, eller så gör jag det och mejlar dig bilderna dvs om det är av intresse?

  2. maj 9, 2013 7:38 e m

    Skicka Du Angelica så scannar jag in dem här!

Kommentera

