Skip to content

Bondsågarna i Idenor

februari 5, 2014

Klicka på bilderna!!

Bild 033

Detta skrev jag i Idenorsboken för över 20 år sedan om de små sågarna. Det pratades om Långedesågen som i början av förra seklet låg vid Sundsbäcken i Överberge. På Per Jans-gården finns ett sågblad som tydligen kommer från denna såg. Jag citerade en tidningsartikel där Per Nymans svärdotter berättar om sågen.

Bild 034

I måndags inför Granlundsföreläsningen på St. Jakobsgården i Hudiksvall kom Håkan Persson (”Stick-Pelles Håkan) och gav mig nedanstående försäkringshandling som ju visar att det 1904 fanns en maskinist och nio såg-och brädgårdsarbetare på sågen då. Håkan hade hittat brevet i spånet på vinden i den gamla gård i Wij hans dotter och måg rev för några år sedan inför nybygget!

Nu var inte detta det enda Håkan kom med utan med ytterligare ett ytterst unikt fynd som han gjorde i sågspånet på torpets vind. Men det skall jag återkomma till när jag ”analyserat” materialet!!

No comments yet

Kommentera

