Skip to content

Sockensmed i Idenor

april 20, 2014

Klicka på bilderna!!

gevär

På bilden ser vi Bo Malmqvist med en mynningsladdare. Hans son Urban från ”Lars Lars-gården” i Hamre ringde och berättade att Bo en gång fått detta gevär av en granne. Med geväret följde en lapp med namnet Claes Svensson Nederberge. Urban undrade om det ev. var han som tillverkat geväret och vem var han?

Bild 191På denna ”kladd” UPA ser Ni namnet Claes Svensson född 1839 som bonde på dåvarande Nederberge sub 3 (”Snebacken”). Han är farmorsmorfar till hemmanets nuvarande ägare Åke Johansson.

Efter lite ”tankearbete” erinrar jag mig att någon berättat om Smed-Sven i ”Snebacken”! Smed-Sven var bror med min frus farfars morfar, Nils Jansson som blev bonde just på ”Lars-Lars-gården”! Som Ni kan se i ”kladden” var Sven far till Claes. Min svärfar Per Niklasson berättade att Smed-Sven smidit grindarna till kyrkan. I en bandad intervju med Jonny Hübenett från 1991 som jag nu lyssnade av säger han detsamma. Jonny säger även att Sven var låssmed och även tillverkade vapen! Han påstår även att Sven också tillverkade Enångers kyrkkista med tre lås 1788!

Bild 188Ur Enångersboken.

Detta kan ju inte stämma eftersom Sven var född 1810. MEN med största sannolikhet var det Svens svärfar Claes Pira som tillverkade kistan. Pira var sockensmed i Idenor då. Bif. avsnitt om Piras ur Idenorsboken.

Bild 190Jag hittade detta i Enångers kyrkoräkningar för 1788! ”För Kyrkokistan”.

Bild 192Bild 193Bild 194

Jag skickade nedanstående fråga till vapenexperten, storsamlaren mm Tage Jonsson i Stocka och fick detta svar.

Bild 195

Jag får återkomma i detta ärende!!

No comments yet

Kommentera

