Skip to content

Gruppfoton 2

november 29, 2014

Klicka på bilderna!!

Några gruppfoton från salig Anund Claessons arkiv. Tyvärr många för mig obekanta ansikten som det skulle vara trevligt att få sätta namn på. Det bör finnas många ättlingar till dessa i bygden!

Bild 332

 Bild 333

Hushållskurser vid Kyrkskolan.

Bild 334

Folkskollärare Hedström med elever på tidigt 1920-tal.

Bild 336

Potatisupptagning i Idenor, men var? I Idenorsboken sid 123 finns ett gruppfoto från en bibelkurs 1916. I nedanstående utklipp finns en man som jag är tämligen övertygad om är ”Potatismannen”! Då är det Mattis Högkvist från Mellanbyn det handlar om!

Bild 337

Bild 335

Den stora familjen Sandberg på Hammarn´, Överberge/Sund. Nu namngivna av Sten Skalman. Övre raden fr.v. Kristin, Emil, Wilhelmina, Johan och Alma. Sittande fr.v. Ivar, Anna (Stens mormor), Augusta, Ingrid, Per Erik och Elin.

Kortat taget den 28 juli 1914. Samma vecka skriver Per Erik Sandberg i sin dagbok ”I dag söndag den 2 augusti så hörde jag medan jag låg vid half 5 på morgon ringning och klämtning i kyrkorna. Kriget har brutit ut. Österrike och Serbien har börjat och nu i natt Tysken och Ryssland.”.

5 kommentarer leave one →
  1. oktober 21, 2016 1:46 e m

    Hej! Vad spännande att läsa om det här. Jag själv skriver en del om min familjs historia. Satt och googlade lite och min släkt, Sandberg, kommer från gården Hammarn som ligger i Stamnäs utanför Hudiksvall. Fanns det två gårdar som kallades lika och familjer som bodde där med likadana namn? Så otroligt spännade. Min morfar bor på hammarn just nu och han heter Hilmer. En av 9 syskon som började på H. Hans mamma hette Anna och och jag tror hans pappa hette Petter… Du får gärna skicka mig ett svar. Med vänlig hälsning, Victoria

  2. oktober 22, 2016 7:58 f m

    Hej Viktoria!

    Ja det verkar vara så, ”mina” Sandbergs bor på ”Hammarn` i Idenor! Om Din släkt finns i Stamnäs så är det ju i Rogsta.
    Behöver Du hjälp med Rogsta så finns Åke Wiman i Sylta, Rogsta, grannby till Stamnäs. Åke kan det mesta om Rogsta.

  3. oktober 22, 2016 11:28 f m

    Hej igen Viktoria!

    Ser att Hilmer Sandberg f1929 bor i byn BYN!

    • oktober 22, 2016 11:31 f m

      Hej! Ja precis det är min morfar. Jag är uppväxt i huset bredvid. Men tror du att dessa Sandbergs hör ihop eller är det två olika släkten?

  4. oktober 22, 2016 4:34 e m

    Det är olika släkter Viktoria!

Kommentera

