Skip to content

Saltvik 1951 och 1960

april 11, 2015

Klicka på bilderna!!

Ur AIB-s personaltidning ”Det krönta ankaret” 1951.

 Bild 593

Bild 594Ur AIB-s personaltidning ”Det krönta ankaret” nr 3 1960.

sommaren-2015-1239

3 kommentarer leave one →
  1. april 11, 2015 2:32 e m

    Jag minns mycket väl Elof o Gurly Svedlund. Deras äldste son Bo och jag var skolkamrater och började i Kyrkskolan 1943. De bodde högst uppe i Visvall om jag minns rätt.
    Elof,var liksom hans bror, aktiva i kommunpolitiken i Idenor som ju upphörde i och med 1952.
    Elofs förmåga att driva Saltvik var fantastisk. Vad han hade för jobb på Håstaholmen vet jag inte, men sommartid skötte ha fritidsverksamheten i Saltvik förnämligt.
    I Iggesunds Bruks generositet ingick bl. a. att den som ville låna båt med aktersnurra, även fick en dunk med drivmedel till aktersnurran utan kostnad.

  2. "Gubben Lorén V. på Fågelviks vall. permalink
    april 13, 2015 12:01 e m

    Hej Yngve.

    Du har väl läst Bengt Danielssons bok : Bumerangresan (1960) Folket i Bild.

    På sidan 240 berättas om en ”John Bergström, sjöman från Idenor(!) i närheten av Hudik-svall.” Gick till sjöss strax 1907, ” alias Charle Berg” hamnade i Australien,mönstrade¨
    av ca 1914, där , men dödförklarades 1935. En svensk tidning,)(okänd vilken) skrev den 11 december 1954: ” Dödförklarad svensk sjöman återfunnen i Australien.”, i staden Darwin. Så Danielsson sökte upp Bergström, intervjuade och tog en bild, (i boken).
    ”Kolla aldrig en bra story – då spricker den ! ” Men har du rett ut detta Idenorsöde ?
    Kanske ett bidrag…

    Mvh

  3. april 13, 2015 1:12 e m

    Detta hade jag glömt!! Kul att Du påminner mig. Jag har ju Johns halvbror mästerlotsen Erik Bergström på band så jag må kolla där.John var ju som till mästerlotsen Per Erik Bergström i han första gifte. Han finns oidentifierbar tillsamans med sin far på lotsbåten på sid 116 i Idenorsboken!

    Skall nog kolla upp vid tillfälle!!

Kommentera

