Skip to content

Emigranter från Idenor.

maj 5, 2015

Klicka på bilderna!!

På Emigrantsiten ser jag att 148 personer under åren 1880-1931 emigrerade från Idenor till Amerika. Sverige var fattigt och rykten om guld och gröna skogar over there lockade. Bland lycksökarna fanns två av mina tre farbröder, Edvin och Abel Olsson födda på Hallen Nr 1.

Den 18 juli 1923 startade färden med New York som första anhalt. Edvin var 31 och Abel 24 då. Edvin lämnade fru, en dotter och två söner kvar i Sverige och Abel trolovad och en son. Tanken var att fruar och barn skulle komma efter när de etablerat sig i det nya landet. Av olika anledningar blev det inte så.  

Bild 617

Så såg det ut vid Hallabacken när de åkte. Nedan för några år sedan.

Bild 623

 

Bild 618

Familjen i Hallen år 1922. Stående fr.v. Min farbror Abel, Iris Olsson gift med min farbror Paul Olsson. Sittande fr.v. bonden och fjärdingsmannen Nils Nilsson, hans dotter, min farmor, Marta Persson med sonsonen Alf Olsson och min far Aron Olsson. Ytterst min farfar Olof Persson. Farbror Edvin var vid detta tillfälle gift och boende i Iggesund.

Och vad blev det av utvandrarna?

Jo, Edvin skilde sig från sin fru i Iggesund eftersom hon blev rådd av sin far trädgårdsmästare Sandberg att inte följa efter. Hon bildade ny familj i Iggesund. Edvin gifte om sig men fick inga fler barn. Han levde ett stillsamt liv som snickare. Abel som hade tillnamnet Olof kom att heta Ole Olsson resten av sitt liv. Under min uppväxt hörde jag många berättelser, sanna eller inte, om honom av hans gamla ungdomskamrater. Han var som det verkade rätt ”vild” under sin uppväxt. Han var den mer företagsamme av bröderna. Han blev hotellägare i Maryland. Som ses nedan kom han hem och visade detta efter kriget. Hans son Olle följde med honom vid återresan.

 

Bild 619År 1946.

Bild 621  

Bild 622

Bild 620

Min kusin Olle ”Måsen” Ohlsson, tyvärr i mycket dåligt skick, tillsammans med forna fotbollskamrater hemkommen från Amerika 1962. Han dog strax efter återkomsten till Amerika. Olle borde nog ha stannat kvar i Sverige 1946!  

 

 

 

 

 

 

No comments yet

Kommentera

