Skip to content

Dagböcker (Original)

november 12, 2015

Klicka på bilderna!!

Bläddrar i några dagböcker som kommit mig tillhanda. Eftersom jag känner igen namn och miljöer tycker jag mig befinna mig i skribenternas nutid! Det är ju verkligheten utan förvanskningar som man får ta del av i dessa böcker. Vissa skrev i ett antal decennier andra under kortare perioder men alla är de viktiga tidsdokument från tider som gått.

Per Olof Collinder:

Sommaren 2015 349

Sommaren 2015 350

Detta är år 1882 och Per Olof bodde fortfarande i Backen här i Idenor. Han köpte sig sedan ett hemman i Fiskeby som Ni kan se i andra avsnitt. Den 8:e oktober bevistade han Båtsman Bångs bröllop som hölls hos prästarrendatorn Skalman. Senare till Staden för att köpa tyg till en rock.

Collinder

Sockenskrivaren Erik Udén:

År 1912.

Sommaren 2015 351

Den 17:e solförmörkelse och den 15:e Titanics undergång!!

Sommaren 2015 352

Fjärden börjar gå upp den 23:e april.

Sommaren 2015 353

Här skriver Erik om Åviksbranden 1906.

Per Erik Sandberg:

Sågverksfaktor Per Erik Sandberg vars dagböcker jag citerat delar av i boken ”En bok om Hudiksvall och hudiksvallsbor del 2 och 3”. Jag kommer att scanna i dessa sidor senare. Sandbergs med många ättlingar i bygden bodde på ”Hammarn´” i Sund/Överberge.

Sommaren 2015 354

Sommaren 2015 355

Sommaren 2015 356

Stockholmsresan!

Erik Johan Arborén:

Känd från Ragnar Pousards artiklar i HT. Visserligen Rogsta men ändå………

Sommaren 2015 357

Sommaren 2015 358

Så skrev Arborén vars egenhändigt byggda hus i Norr Åkre i Rogsta fortfarande finns kvar. Jag bodde också i den byn 1942 till ca 1952.

4 kommentarer leave one →
  1. Helena Marsch permalink
    mars 5, 2016 6:57 e m

    Vilken fantastisk läsning! Jag blir så avundsjuk. Hur mycket har du om min släkt, Schillings? Fotografier?

  2. mars 6, 2016 11:42 f m

    Hej Helena!

    Har nog lagt in det mesta som jag haft liggande om Schillings. Har Du sökt på Schilling i sökrutan?.

    Jag har dessutom en släkttavla som är 16 meter lång på Schillingsläkten där även Du finns med. Jag fick kopia på den av en annan ättlings man Ulf Hjelmqvist!

    Yngve

    • sirechilde permalink
      maj 9, 2016 3:48 e m

      Då har jag nog läst allt. Skulle det vara möjligt att få se den släkttavlan? Jag är oerhört intresserad och har sparat alla gamla saker och dokument efter farmor.

  3. maj 9, 2016 4:57 e m

    Hej Helena!

    Den är ju som sagt 16 meter lång så då får Du lov att komma hit och titta!! Jag bor i Storbyn!

Kommentera

