Skip to content

Lappmannen Jöns Jonsson i Idenor.

februari 8, 2016

Klicka på bilderna!

Idenor-AI-1-1752-1769-Bild-80-sid-50Idenor

Rogsta-C-1-1688-1812-Bild-96-sid-91Rogsta

I husförhörslängd för Idenor 1752-1769 finns denna familj boende i byn Holm. År 1761 bor de tydligen i Rogsta där sonen Mattias är född den 15 maj. Där namnges ju föräldrarna, Lappmannen Jöns Jonsson fr. Idenor och Sigrid Mattsdotter.

Jag har en känsla att jag för ett antal år sedan forskade och skrev lite om familjen men minnet sviker! Var hamnade de? Blev Jöns sockenlapp i Hudiksvall? En man tog kontakt med mig då och jag tror att det är den Peter Eriksson som lagt ned ett enormt arbete på sameforskning och som tydligen hänvisat till denna blogg (nedan). Det går inte att förstora mina bilder från Broman i hans blogg men de finns ju i min.

Om Peter Eriksson ser detta så är min fråga, vad vet Du om denna släkt? Det skall bli spännande att följa Din fortsatta forskning om Bromans aktiviteter i samefrågan!!

https://southsaamihistory.wordpress.com/2016/02/05/idenor-och-prosten-olof-broman/

3 kommentarer leave one →
  1. februari 24, 2017 5:08 e m

    Reblogga detta på southsaamihistory.

  2. februari 24, 2017 5:10 e m

    Hallå!

    Ja, får se när jag får tid med Broman.

    Men just nu lägger jag sista handen (eller snarare händerna) på artikeln i antologin om de sydligaste samernas historia (främst i Sverige och Norge).
    Mitt bidrag blir antagligen mycket spännande för alla som är intresserade av våra trakters samer. Fokus 1670-1770.

    Vi hörs! Vi kan byta nr osv och språkas, kanske?! / PE

  3. februari 24, 2017 5:37 e m

    Peter! Min mejl aronsson2@msn.com

Kommentera

