Skip to content

Bondens skattetryck samt gårdshistoria i byn Sund

februari 23, 2016

Klicka på bilderna!!

Gamle HT-journalisten Lars Gösta Larsson visade mig idag en kvittensbok från hemmanet Sund sub 2. Den hade hittats vid rivning av ett hus i Sund (Edvard Sundins tror jag). Den första noteringen är från 1754 och fortsätter fram till början av 1800-talet.

Sundin 2

Sundin 3

Sundin 4

Sundin 5

Sundin 6

Sundin 7

Sundin 8

Sommaren 2015 481

Sundin

Sommaren 2015 482

Sommaren 2015 483

Min far Aron berättade att han ofta besökte Sundin i olika ärenden i sin ungdom på 20-talet. Sundin satt oftast och blossade på en cigarr när han kom dit!! Den gården skulle tveklöst ha sparats till framtiden!!!

Kvittensboken har alltså funnits i denna gård fram till dess att gården revs!! Ättlingar finns att söka bl.a. i släkten Ullberg från Söder Rå, Hälsingtuna.

One Comment leave one →
  1. Erik Westin permalink
    februari 24, 2016 9:43 f m

    När jag växte upp brukade vi ibland prata om nämdeman Edvard Sundins cigarrer. Vi var rätt säkra på att han gjorde dem själv, och att de nog gjordes av körsbärsblad! Det luktade inte cigarr gjord på tobaksblad kring honom. Min far, Anton Westin, hade bra kontakt med honom och nyttjade bl a hans loge att förvara spannmål i. Utan arrendeavgift brukade ha också Edvards marker för höskörd under några år.
    På södra sidan om vägen hade han en bagarstuga, och öster om denna hade jag ett jordgubbsland på ca ett tunnland i början av 1950-talet. Mina föräldrar köpte ju Oskar Larssons fastighet i Sund.
    Erik Westin, Sollentuna

Kommentera

