Skip to content

Gruppfoton 4

juli 22, 2016

Klicka på bilderna!!

https://idenoraronsson.wordpress.com/2012/08/06/en-saltviksfamilj-johansson-linne/

Louise Gimséus som enligt ovan bidragit med berättelse om sin släkt skickade ytterligare några kort. Känner Ni igen någon på korten så hör gärna av Er till mig!

thumbnail_Nätviks skola-Saltvik 1936-37

Nätviksskolan 1936 eller 1937. Längst upp till vänster Kerstin Johansson Linné. Pojken är Bengt Bengtsson som med tiden blev busschaufför i bygden. Lärarinnan är Ebba Lindroth. (Som även min fru Gun Britt haft som lärare i Mellanbyns skola på 40-talet).

thumbnail_Konfirmation Idenor 1941

Konfirmation i Idenors kyrka 1941. Sittande fr.v. Kerstin Johansson Linné. På rad två första flickan t.h. heter Ulla skriver Louise. Präst är Karl Elis Axel Bratt. (Som vigde mig med min hustru i Hudiksvalls kyrka 1959 och även döpte vår dotter i Idenors kyrka).

thumbnail_bröllop 1942

Okänt brudpar 1943. Tärna två fr.v Kerstin Johansson och tärna nr ett Ulla? enligt Louise. Personligen tycker jag att brudgummen är misstänkt lik tandläkaren Lydig som gifte sig med tandläkare Bretz ena dotter i Idenors kyrka? Bretz var i sin tur svärson till folkskolläraren Hedström. Återstår att utröna!! Antagligen någon annan, stämmer nog inte i tiden!

 Bretz-Lydig

Just det, det stämmer inte med tiden tyvärr!! Frågan kvarstår, vilka är brudparet? Kommer igen om släkterna Hedström och Bretz senare.

2016-07-27

Gjorde en koll av vilka som gifte sig i Idenors kyrka 1943! Och hur kunde jag missa att brudparet är mina gamla vänner Gördis och Olle Lundin som jag besökt ett antal gånger i Västerås under mina resor till ”ungarna” i Skåne!!

Sommaren 2015 828

Handlardottern Gördis Sundén från Saltvik och Olle Lundin från Sunnanån som jag här besökte under tiden de fortfarande ägde detta hus i Sunnanån som de behöll när de sålde stamfastigheten till Oskar Frieberg (nu Carlbergs).

Idenor-EI-4-1939-1955-Bild-160-sid-8

 Gördis har nog berättat för mig vilka som var med på kortet någon gång men minnet sviker! Tyvärr är både Gördis och Olle borta sedan länge.

2 kommentarer leave one →
  1. juli 22, 2016 2:41 e m

    Gruppfoto 4 Sittande tredje från höger är Greta (Margareta) Nyman Med vänlig hälsning, Kajsa

    Skickat från min iPad

  2. juli 22, 2016 2:44 e m

    Hej igen ! Greta är på fotot från närbild skola!

    Skickat från min iPad

    Vidarebefordrat brev:

    > Från: Kajsa Silén > Datum: 22 juli 2016 16:41:15 CEST > Till: IDENOR – Aronsson > Ämne: Re: [Nytt inlägg] Gruppfoton 4 > > Gruppfoto 4 > Sittande tredje från höger är Greta (Margareta) Nyman > Med vänlig hälsning, > Kajsa > > Skickat från min iPad >

Kommentera

