Skip to content

Idenors skytteförening

januari 10, 2017

Klicka på bilderna!!

sommaren-2015-1199Här är några av medlemmarna.

sommaren-2015-1195

I denna tävlingsliggare som svärfar Per Niklasson lämnade efter sig är verksamheten dokumenterad under en 10-års period från 21/11 1943 fram till 29/3 1953. De skjutbaneplatser som anges är, Vatäckten, Hällan, Vikarsjön, Melanbyn-Sebbersberg, Solberg, Solberg hos Bernhard Asp. Jag antar att det med Vikarsjön menas skjutbanan söder om Skumberg?

sommaren-2015-1196

sommaren-2015-1197

Här deltog även några kända Hudiksvallsbor bl.a. Rune Berglund, Olle Andersson, Sven Lexelius och Henry Engman.

sommaren-2015-1198

Sista skjutningen i boken. Man var indelad i olika klasser och här har även några då mycket unga men nu åldrade herrar inträtt. Kjell och Sören Molin och K.B.Asp. Vad käre K.B. sysslade med kan man undra? Tappat siktet?

dsc00395

En av de två telefonstationerna mellan skjutlinje och tavla som finns bevarade.

dsc00397

dsc00396

1944 sköt käre svärfar tydligen till sig en gammal polissabel!

4 kommentarer leave one →
  1. Erik Westin permalink
    januari 10, 2017 3:34 e m

    Jag vill gärna nämna en annan förening som, jag tror, Valter Äng, bildade kring år 1950. Det var Idenors Idrotts Förening, Vi var väl kanske 15 personer vid konstituerandet. Själv var jag forfarande barn, och var för övrigt H:valls ABK troget i fotboll medan John Bergroth och jag 1948 bildade Vi IF. Han och jag, båda i 12-årsåldern fick låna häst och kärra för att fylla längd- och höjd- liksom stavhoppsgropar med sand. Marken vi ”byggde” anläggningen på tillhörde fastigheten nedanför Viadukten innan Vibodlångsjön. Det var olympiaden i London som manade till efterföljd. Vi var som mest 6-8 pojkar i den föreningen.
    Erik Westin

  2. januari 11, 2017 12:13 e m

    Trevligt med Dina kommentarer Erik!! De berikar historiesiten!!

  3. januari 18, 2017 7:46 e m

    Jag har fortfarande så himla svårt att föreställa mig morfar skjutandes med pistol. 😉

  4. januari 19, 2017 8:42 f m

    Inte pistol utan gevär Lisa!

Kommentera

