Skip to content

Kronobåtsmanshustrun Greta Johansdotter Svedmans tragiska öde.

mars 5, 2017

Klicka på bilderna!!

dsc00421

https://idenoraronsson.wordpress.com/2014/02/06/protokoll-fran-brand-hos-erik-claesson-1909/

https://idenoraronsson.wordpress.com/2012/04/27/kronobatsman-i-idenor-del-3/

Jag har fortsatt att läsa de brandskadade handlingar som jag fick för tre år sedan av Håkan Persson. Det är bl.a. protokoll från kommunalstämmor under 1870, 1880 och 1890-talen. (Dessa protokoll finns tydligen inte enligt uppgift bevarade i offentliga arkiv!)

I protokoll från den 22 april 1877 ser jag uppgifter med anknytning till vårt gamla torp 100 m från min nuvarande skrivplats här i Storbyn. I §2 i nedanstående ser man att stämman redan 1877 fattade beslut om att omhänderta Gretas barn! Jag har tidigare trott att det hände vid hennes alltför tidiga bortgång 1885!

sommaren-2015-1354

sommaren-2015-1353

I protokoll från den 26 oktober 1890 dyker ännu en ”nyhet” upp. Där uppges under ”För fattigvården” en uppgift om utgifter för ”Pehr Eks barn med Greta Svedman” på 215 kr.

sommaren-2015-1355

Greta fick fem barn med sin man båtsman Svedman innan denne rymde fältet och aldrig återvände. Sedan fick hon ytterligare sex barn där det i födelseboken noterats OÄ (oäkta). MEN vad jag inte tidigare noterat var att det för dottern Carolina född 1883 finns en anteckning om fader. Se nedan.

per-persson-ek-3

per-persson-ek-4

Lilla Carolina nöddöptes men blev bara två månader gammal!

Och vem var då Pehr Ek? Jo honom har jag skrivit om tidigare innan jag visste att han förmodligen var far till flera av Gretas barn!!

per-persson-ek

https://idenoraronsson.wordpress.com/2012/03/10/kriminalhistoria-med-idenorsanknytning/

Per Persson Ek och hans Helena flyttade ett stort antal gånger mellan socknar och byar i bygden. Den 11 november 1931 kom de slutligen till Delsbo ålderdomshem, tre veckor senare den 1 december gick Per bort då 80 år gammal. Helena överlevde honom.

Ja så kan det bli!!!

Må ta med en bild på min forskarassistent!!

dsc00424

http://dellenportalen.se/mord-3/delsboligan/

No comments yet

Kommentera

